Наказ Про стан викладання фізики у 2020/2021 навчальному році № 19
Наказ
03 березня 2021року № 19
Про стан викладання фізики
у 2020/2021 навчальному році
Згідно з річним планом роботи школи та відповідно до графіка внутрішкільного контролю протягом січня/лютого 2021 року адміністрацією закладу вивчався стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів з фізики у 7-11 класах та астрономії у 11 класі.
Серед навчальних предметів середньої школи фізика займає одне з провідних місць. Це є відображенням того об'єктивного загальновідомого факту, що фізика — основа сучасної техніки і багатьох сучасних виробництв та технологій. Фізичні теорії і фізичні методи дослідження все більше проникають в інші природничі науки (хімію, астрономію, біологію) і дають важливі результати. Фізику вважають теоретичною основою сучасної техніки, багато галузей якої виникли на базі фізичних відкриттів.
У процесі вивчення було відвідано ряд уроків у вчителя фізики Рішко Оксани Михайлівни, проведено індивідуальні бесіди з учителем з питань удосконалення навчально-виховної та самоосвітньої роботи, проаналізовано стан матеріально-технічного і навчально-методичного забезпечення викладання предметів, рівень використання наявної бази, перевірено шкільну документацію, вивчено рівень навчальних досягнень учнів 7–11 класів.
Рішко О.М – учитель фізики, спеціаліст ІІ категорії, педагогічний стаж – 14 років. Закінчила Ужгородський національний університет за спеціальністю - фізика.
Учитель добре ознайомлений з навчальними програмами, нормативними документами з питань освіти, методичними рекомендаціями.
Фізичний кабінет на слабкому рівні забезпечення навчальним обладнанням, матеріалами, що дозволяють проводити всі необхідні демонстраційні досліди, виконувати експериментальні завдання та передбачені навчальними програмами лабораторні роботи і роботи фізичного практикуму.
Наочне обладнання, плакати, посібники та роздатковий матеріал оптимально систематизовано, що сприяє значній економії часу під час підготовки до уроків та в процесі їх проведення. Навчально-матеріальна база добре зберігається, своєчасно проводиться ремонт наявного обладнання, поповнюється наочність.
Учитель дотримується правил техніки безпеки та пожежної безпеки під час проведення навчальних занять, відповідно до діючого Положення, про що робить відповідні записи в класних журналах та журналах з техніки безпеки.
У кабінеті фізики зібрано довідники, збірники задач, проте більшість із них є дещо застарілими.
Календарне планування Рішко О.М. складено відповідно до діючої програми. Доцільно проведено розбивку тем за тематичним оцінюванням, передбачено форми проведення тематичних досягнень.
Учитель веде класні журнали згідно «Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12) класів загальноосвітніх навчальних закладів», дотримується єдиних вимог щодо ведення тематичного обліку навчальних досягнень школярів.
Відвідані уроки підтвердили, що учителем доцільно визначаються та оптимально реалізуються навчальні, виховні та розвивальні завдання.
Науково-методична підготовка Оксани Михайлівни дає змогу проводити уроки з достатньо високим темпом, оптимально застосовувати словесні, наочні, практичні методи (розповідь, пояснення, бесіди, лекції, демонстраційний експеримент, демонстрації, лабораторні роботи і лабораторні практикуми, досліди, розв'язування задач), фронтальні, індивідуальні, групові форми навчальної роботи з учнями, раціонально використовувати кожну хвилину уроку, проводити диференціацію та індивідуалізацію навчальної діяльності учнів упродовж навчального процесу.
При виборі методів навчання вчитель враховує характер матеріалу, що вивчається, можливості відповідного класу та фактичний рівень загальноосвітньої підготовки школярів. Використовує сучасні інноваційні педагогічні технології (кабінет фізики обладнаний комп’ютером).
Учитель постійно планує та організовує різні види самостійної роботи учнів на уроці (робота з підручником, науково-популярною та довідковою літературою, розв'язування розрахункових та якісних задач тощо).
Так, у процесі ознайомлення учнів 8-го класу з вивченням механічної роботи, сили тертя, змін швидкості було використано фронтальний дослідницький експеримент, при встановленні характерних рис явища дифракції, визначення коефіцієнту трансформації.
Зміст кожного досліду достатньо забезпечував належний рівень пізнавальної активності учнів. Реалізація частково-пошукового методу забезпечувала ефективність навчання. Певна увага вчителем приділяється домашньому експериментуванню учнів. Якість більшості уроків з фізики значною мірою залежить від того, наскільки вдало було підготовлено і проведено демонстраційний експеримент.
Чітко простежується робота вчителя фізики з використання міжпредметних зв'язків з математикою, хімією, біологією та іншими предметами. Це сприяє забезпеченню узгодженості й наступності у викладанні, розвитку пізнавального інтересу, якісному засвоєнню навчального матеріалу не лише з фізики, а й інших навчальних предметів.
Наприклад, з біологією при вивченні простих механізмів, з географії при вивченні атмосфери і майже на кожному уроці з математикою. У процесі вивчення нового матеріалу вчитель опирається на здобуті учнями знання на попередніх уроках, їхній життєвий досвід.
Моніторинг навчальних досягнень учнів з фізики протягом вивчення дозволяє стверджувати, що 33 % учнів успішно засвоює зміст шкільного курсу, розуміє суть основних фізичних понять, законів і теорій, може свідомо застосовувати набуті знання і вміння у навчально-пізнавальній практиці при пояснені явищ природи.
Прогалини в знаннях, уміннях та навичках учнів обумовлені різними причинами:
- при розв'язуванні фізичних задач недостатня увага приділяється розвитку в учнів умінь робити їх фізичний аналіз;
- мало розв'язується на уроці якісних задач; у процесі вивчення питання не спостерігалося такої важливої форми роботи з учнями, як складання ними задач, які за фізичним змістом подібні до тих, що були розв'язані на уроці;
- мало уваги приділяється індивідуальній роботі з обдарованими дітьми та учнями, які показують початковий рівень навчальних досягнень.
В процесі навчання учнів фізики має місце ряд суттєвих недоліків:
1. Досить одноманітні методичні прийоми, використовують під час перевірки домашніх завдань.
2. Мало розв’язується якісних задач;
3. В більшості випадків закріплення та систематизація навчального матеріалу проводиться на репродуктивному рівні.
4. Недостатньо уваги приділяється виховуючій функції оцінювання знань учнів.
Виходячи з вищезазначеного,
НАКАЗУЮ:
1. Визнати стан викладання фізики та рівень навчальних досягнень учнів з даного предмету на належному (достатньому) рівні.
2. Учителю фізики Рішко О.М.:
2.1. З метою розвитку творчих здібностей учнів систематично працювати над підвищенням методичного рівня викладання предмета, застосовуючи ефективні форми і методи навчання, зокрема проблемний, частково-пошуковий, дослідницький.
2.2. Налагодити диференційовану роботу з різними за підготовкою категоріями учнів, ширше практикувати групові, індивідуальні форми роботи.
2.3. З метою підвищення ефективності стану викладання фізики та рівня самоосвіти ширше використовувати методику та фахову літературу, матеріали періодики і науково-популярної літератури, інтернет.
Протягом року
2.4. Активувати роботу з обдарованими дітьми з підготовки їх до предметних олімпіад.
Протягом року
2.5. Кабінет фізики постійно поповнювати методичною, довідниковою літературою, дидактичними матеріалами, необхідними засобами навчання.
2.6. Проаналізувати наказ про стан викладання предмету, врахувати зауваження і виправити недоліки.
До 01.03.2021 р.
3. Керівнику ШМО природничо – математичного циклу Сурма М.І. розглянути на черговому засіданні МО стан викладання фізики, шляхи подолання недоліків та підвести підсумки.
Згідно з графіком проведення ШМО
4. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника директора з навчально-виховної роботи Борку В.В.
Директор школи О. Я. Ерфан